8 klíčů jak být Leadrem

Jan Nekl Jan Nekl

Sdílet

  • Tweet
  • Sdílet na Facebooku

Překlad slova leader do češtiny je vůdce. Ale já si občas dovolím používat anglikanismus. Dle mého lépe takto dané slovo lépe vystihuje svůj obsah.

Leadership je umění, vyžadující komplexní sadu dovedností, které byly definovány letitým vývojem lidské společnosti. Zde vám nabízím osm rysů, které je dobré si osvojit na cestě býti dobrým VŮDCEM.

1.Zaměření

Odhadem každý z nás vyplýtvá až 20% pracovního času. Mezi běžné masožrouty, které lze rychle odstranit je čas trávený na sociálních sítích, zbytečným povídáním o ničem nebo případně snění. V poslední době je to hodně spojováno s pojmem prokrastinace. Tedy omezte tyto neproduktivní a pozornost odvádějící činnosti a získáte spoustu produktivního času proti svým konkurentům, či kolegům. Už jste si propočítali kolik je 20% z 8 hodinové pracovní doby x měsíc x rok?

2.Týmový hráč

Nelze být dobrý leadrem, pokud nejdřív neumíte být dobrým týmovým hráčem. Baseballová legenda Mickey Mantle kdysi pronesl slavná slova: „až zemřu, chtěl bych mít na náhrobním kameni, „Skvělý spoluhráč“.“ Ve chvíli kdy tu vždy budete pro své spolupracovníky, budou vás respektovat. A to je nezbytný předpoklad být vůdcem.

3.Vyhledávejte výzvy

Mějte oči otevřené k novým věcem. Přijetí další výzvy mimo obvyklý rozsah vaší činnosti, je velká příležitost jak dokázat, že umíte zvládnout náročné a nestandardní úkoly.

4.Hledejte zlepšení

Nečekejte na nějaké roční „zúčtování“, kde se v podstatě nedozvíte nic nového, jelikož ani nic nového jste během roku nezačali, nezkusili. Klaďte si otázky typu: V čem se mohu zlepšit, abych zvýšil svou hodnotu? Existují příležitosti, kde mohu toho víc dosáhnout?

Čtěte. Ptejte se lidí, které respektujete, jaké knihy vám doporučují. Poslouchejte audio knihy, podesty apod, když řídíte nebo si jdete zaběhat. Získáte krom většího přehledu a více informací i možnost nabité znalosti dále šířit jak mezi spolupracovníky tak i obchodními partnery. Sám a přirozeně získáváte vetší respekt u nich.

5.Usilujte být skvělí v komunikačních dovednostech

Chcete-li efektivně vést, musíte být schopni své myšlenky dostat ke všem členům vašeho týmu. Zlepšujte všechny aspekty komunikace, včetně srozumitelnosti, jazyka, tónu a způsobu přednesu.

Zkuste znovu si projít vaši odeslanou poštu. Pečlivě si znovu po sobě přečtěte, co jste dnes odeslali. Byla vaše komunikace provedena nejlépe, jak to umíte? Abyste se ujistili, požádejte někoho, koho respektujete, aby si něco přečetl a dal vám zpětnou vazbu

Nahrejte se při prezentování zprávy na příští schůzi. Poslechněte si to, případně pokud se rovnou natočíte na videokameru, tak prohledněte si to. Jakkoliv to mlže být na první pohled nepříjemné až bolestivé , tato zpětná vazba vám pomůže k lepšímu sebehodnocení.

Být leadrem, znamená komunikovat jako leader.

6.Jeďte si svůj vlastní závod

Nenechte se zavléct do pavučiny zaujetí, co konkurence. Stejně jako v maratonském běhu, někteří začínají rychle a odpadávají nebo začnou pomaleji a postupně tempo stupňují. Zůstaňte zaměření na sebe, a co vy děláte. A nebudete se muset starat o nadhodnocení nebo podcenění vašeho okolí. Kromě toho, skvělí spoluhráči fandí svým spolupracovníkům, s vědomím že je okolo spousta příležitostí pro růst podnikání, ve chvíli kdy lidé táhnou za jeden provaz.

7.Dejte se do práce

Je mi líto, ale neexistují žádné zkratky jak dosáhnout úspěchu. Pokud si stále uvědomujete první bod tohoto příspěvku, nebude muset zavést 60 hodinový pracovní týden, abyste zvýšili produktivitu. Ale vždy buďte připraveni na dobu, kdy bude po vás více požadováno a to jak plánovaně tak i neočekávaně. Díky tvrdé práci a a vašemu působení na lidi okolo ve chvíli tlaku, přinese vám více respektu a obdivu.

8.Buďte připraveni na příležitost

Použiji známý příběh o tom jak Warren Buffett vstoupil do zaplněného výtahu a všimnul si centu ležícího na podlaze. Všichni jej viděli, ale nikdo se neobtěžoval jej zvednout, krom Buffeta, který pronesl: „to počátek mé další miliardy“. Je to hezký příběh. Nejzajímavější na tom je, že on viděl příležitost kde nikdo jiný. Mrkněte se okolo sebe a jistě uvidíte nějaký ten zářivý cent , kde ho nikdo jiný nevidí, shrábněte jej.