Dojít k cíli, znamená vytrvat

Jan Nekl Jan Nekl

Sdílet

  • Tweet
  • Sdílet na Facebooku

Podnikání je jednou ze součástí života. Stejně tak lze pohlížet i na sport, vzdělání apod. Pokud se podnikatel bude chtít ponaučit ze sportovní oblasti, tak první, co spojuje všechny úspěchy je vytrvání v dřině a tréninku. Pokud zabrousíme do školy, tak dříve, když jsme chodili do školy, bylo nám říkáno: buď hodný. Dnešní výchova vede k další ctnosti: vytrvalosti. Když sledujeme úspěšné podnikatele a jejich příběhy, tak zjistíme, že větší předpoklad být úspěšným je být vytrvalý, než mít vysoké IQ.

To by mělo znít v uších všech podnikatelů, navíc ve spojení s věděním, že průlomové technologie nepotvrzují zavedené status quo, ale spíše naopak. A úspěšní lidé neberou ne jako odpověď.

Pokud chceme zaujmout velké klienty, je potřeba přepnout z býti hezký, na býti vytrvalý.

Vytrvalost je důležitá dovednost pro vůdce. Při práci na produktu, který zpochybňuje status quo, velkou část svého času tráví vytvářením prostoru pro svůj produkt na trhu tím, že přesvědčuje zúčastněné strany, aby změnili názor. Chcete-li přežít, musíte vynaložit velké úsilí k překonání odmítnutí, zpoždění a kritiku.

Často se stává, že věci nejdou přesně podle našeho přání, zastihneme druhé, když zrovna nemají náladu, a to ovlivňuje jejich postoj k našim návrhům. Věnujeme spoustu času přípravě prezentací a po skončení schůzky si uvědomíme, že jsme zapomněli zmínit klíčové vlastnosti. I přes to všechno není nutno se vzdávat, ještě ne. Když to vzdáme příliš brzy, je to cesta do slepé uličky našeho podnikání.

Bohužel, být vytrvalý může mít svou stinnou stránku. Může sklouznout do nepříjemného až otravného chování. Pokud budeme nahánět někoho, dokud s námi nebude souhlasit, tak si on jen vybuduje averzi vůči nám. To není ta správná cesta k budování dlouhodobých obchodních vztahů.

Existuje pár způsobu jak vytrvat, cítit se dobře a působit lehce, autenticky a nebýt protivný.

1. Načasování.

Pokud to obvykle vzdáváte dříve, než se podaří vybudovat pevný vztah, pokuste se tentokrát nejdříve najít společnou řeč a na těchto základech společných zájmů budovat důvěryhodnost. Oslovujte potenciální partnery s pomocí neformálních e-mailů nebo následných volání, dokud se Vám nepodaří vytvořit dostatečnou důvěru, aby bylo možné začít jednat o obchodní nabídce. Buďte věcní a neplýtvejte časem potenciálních klientů ani svým.

2. Zájmy druhé osoby dejte na první místo

Pozorně a se zájmem naslouchejte druhým. Tím zvyšujete svou důvěryhodnost a zároveň získáváte informace pro přípravu své nabídky, která bude mít větší šanci oslovit.

3. Respektujte osobní čas.

Příjemně vytrvalí lidé pochopili rozdíl mezi konzistencí a obtěžováním. Nechte uplynout dostatečný čas mezi jednotlivými interakcemi, k ujištění, že přicházíte se zájmem a s konkrétní věcí, spíše než netrpělivý a zoufalý.

Respektujte získaný čas na osobní schůzku a připravte svou prezentaci na dohodnutý čas. Nespoléhejte se, že když jednou vám bylo umožněno do dveří vstoupit, že už vás odsud nikdo nedostane. Pokud se dohodnete, že schůzka potrvá hodinu, tak její protahování dalšími a dalšími argumenty nepovede k získání zájmu, ale spíše naopak.

4. Nabídněte jasnou hodnotu.

Při setkání s potenciálními klienty rovnou přejděte k tomu, co pro ně můžete udělat, s čím jim můžete pomoci. Začněte z hodnotnými návrhy, které ukážou, jak umíte posunout jejich potřeby vpřed a nabídněte jim to, co jim může pomoci dosáhnout jejich cílů.

Lidé mají trpělivost pro nové produkty, které mohou využívat později, nebo za jiných okolností. Ale pokud absolutně chybí jakákoliv hodnota ve vašem návrhu a vy stále vytrváváte, budete rychle na obtíž.

5. Buďte pozitivní

Pokud identifikujete zájem o váš produkt, je šance pro vyvolání schůzky, kde budete prezentovat vaše řešení. Důvod schůzky směřujte do pozitivna, ne konfrontačně. Nikdo nebude rád, když mu budete vysvětlovat, co dělá špatně, ale naopak rád si vyslechne, jak jeho záležitosti můžete vylepšit.

Vytrvalost je důležitou součástí podnikatelského života. I když byste se mohli obávat, že budete bráni za nepříjemné a otravné, skutečné nebezpečí spočívá ve ztrátě příležitostí, pokud se vzdáte příliš rychle. Můžete-li nabídnout hodnotu a jednáte promyšleně a konstruktivně, vaše jednání nebude nepříjemné a otevře spoustu příležitostí.